Inrichting van een evenemententerrein

Bij het organiseren van een evenement is sprake van een evenemententerrein. Afhankelijk van het activiteitenprofiel zijn er diverse wel/ niet aandachtspunten aan de orde. In deze factsheet lichten we de basis-aandachtspunten toe.  

Evenemententerrein 

Bij het organiseren van een evenement is het van belang dat het evenemententerrein als zodanig aangewezen wordt. Het evenemententerrein moet zich namelijk minimaal 2,5 meter van andere perceelsgrenzen bevinden. Deze tussenliggende ruimte moet vrij/ leeg zijn.  

Calamiteitenroute 

Als er een incident op het evenemententerrein is, dan moeten de hulpdiensten dit kunnen bereiken. De aandachtspunten bij het bepalen van een calamiteitenroute zijn als volgt: 

  • De route ligt logisch ten opzichte van de ligging van de brandweerkazerne; 
  • Via deze route zijn de meeste inrichtingselementen op het evenemententerrein te bereiken;  
  • De route is gescheiden van de vluchtroute van bezoekers; 
  • De route is minimaal 4,5 meter breed, er is een vrije hoogte van minimaal 4,2 meter aanwezig en de route is geschikt voor een minimale aslast van 14.600 kg; 
  • De route is vrij van belemmeringen en obstakels, zodat een doorgang te allen tijde gewaarborgd wordt. 

Hekwerk rondom het evenemententerreinen 

Komt er een hekwerk om het evenemententerrein, bijvoorbeeld met als doel om het aantal personen te reguleren? Het risico hiervan is dat het hekwerk de ontvluchting kan hinderen. Houdt daarom rekening met het volgende: 

  • Plaats minimaal 2 nooduitgangen in het hekwerk als er meer dan 225 personen komen; 
  • Plaats de nooduitgangen tegenover elkaar;  
  • Plaats de nooduitgangen niet aan de weg die de hulpdiensten gaan gebruiken bij een incident op het evenemententerrein (de calamiteitenroute);  
  • Plaats de nooduitgangen niet aan terreinen met hoogteverschillen;  
  • Plaats de nooduitgangen niet aan onverhard terrein waar risico op uitglijden is;  
  • Plaats de nooduitgangen niet aan wegen die smaller dan de nooduitgang zelf zijn;  
  • Zorg ervoor dat de nooduitgangen voor de bezoekers goed zichtbaar zijn door er vluchtrouteaanduiding boven te hangen;  
  • Zorg ervoor dat aan de buitenzijde van de nooduitgang aangegeven staat dat deze vrijgehouden moet worden; 
  • Ga ervan uit dat er 90 personen per minuut per meter uitgangsbreedte het terrein kunnen ontvluchten. Stem het aantal meter af op het aantal personen en de ontruimingstijd. Gebruik onderstaande afbeelding om de ontruimingstijd te bepalen:  

Ontruimingstijd in minuten - Bij een afstand in meters van tegenoverliggende uitgangen. 1 minuut: kleiner van 40. 2 minuten: kleiner dan 100. 4 minuten: kleiner dan 180. 8 minuten: kleiner dan 400. 15 minuten: groter dan 400.

Veiligheidsafstanden op het terrein zelf 

Op het evenemententerrein zelf moet rekening worden gehouden met de onderstaande veiligheidsafstanden, omdat dit risicobronnen zijn en veiligheidsafstanden een verdere escalatie kunnen voorkomen:  

  • De afvalcontainers worden rondom 5 meter vrijgehouden;  
  • Aggregaten worden rondom 5 meter vrijgehouden;  
  • Gasflessenopslagen worden rondom 5 meter vrijgehouden.  

Veiligheids-/ ontruimingsplan 

Om te kunnen anticiperen op mogelijke incidenten, is het raadzaam om goed over de mogelijke incidentscenario’s na te denken. De basis hiervan wordt gevormd door de mogelijke scenario’s. Dus: wat zijn op het evenemententerrein de risicobronnen/ mogelijke scenario’s gerelateerd aan brand, hulpverlening, gevaarlijke stoffen en waterongevallen. Vervolgens is het van belang om per scenario maatregelen te bedenken die gericht zijn op het:  

  • Voorkomen van het scenario 
  • Ontdekken van het scenario; 
  • Bestrijding van het scenario; 
  • Inschakelen van hulp: 
  • Alarmeren van hulpdiensten; 
  • Opvangen van hulpdiensten; 
  • Aanspreekpunt vanuit de organisatie zijn voor de hulpdiensten gedurende het incident; 
  • Ontruiming van bezoekers: 
  • Waarschuwen; 
  • Verplaatsen op een zodanige wijze dat het is afgestemd op de zelfredzaamheid. Zoals bijvoorbeeld bij de aanwezigheid van rolstoelen. 

Bij alle taken moet bekend zijn ‘wie’ doet ‘wat’ en ‘hoe’. Het aantal mensen in de organisatie moet hierop afgestemd worden, dus niet dat alle taken aan één persoon toebedeeld worden Allen moeten hiermee bekend zijn gemaakt. Het plan moet ook op het evenemententerrein aanwezig zijn.  

Meer voorschriften 

Meer relevante voorschriften, maar ook eventuele uitzonderingen, staan in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.