Ga naar de inhoud

Tientallen studenten Hogere Hotelschool aan de slag bij GGD Fryslân

07 april 2021

Thirza Veenstra, student aan NHL Stenden, is blij met de reacties tot nu toe: “Het is echt leuk om te doen, vooral door wat we ervoor terugkrijgen. Mijn oma bijvoorbeeld, die kan in de huidige situatie bijna geen kant op en ze ziet dus ook weinig mensen. Het halen van het vaccin is voor haar echt een uitstapje. Wij staan haar dan op te wachten bij de vaccinatiestraat om te begeleiden en even een praatje te maken. Ik merk dat mensen dan echt blij zijn om ons te zien.”

Net even anders dan het normale studentenleven

Normaal draait het leven van de leden van studentenvereniging Io Vivat om terrasjes, sporten, uitgaan en natuurlijk hun studie. Bestaand uit theorie op school, maar daarnaast ook grotendeels praktijkgericht. Bij dat laatste kun je denken aan werk in de keuken, frontoffice of bijvoorbeeld house keeping. Centraal in zowel hun studietijd als in hun werkzaamheden staan sociale interactie en dienstverlening, maar hoe doe je dat in coronatijd? Nou, in ieder geval niet door achter je Zoom-schermpje bij de pakken neer te gaan zitten, dacht voorzitter Anne Louise Mol: “We wilden heel graag wat beteken voor de maatschappij, en natuurlijk zelf ook eindelijk weer iets doen!”

Op de zeepkist en aan de telefoon voor zijn studenten

“En zo klopten ze bij mij aan”, lacht een meer dan trotse directeur van de opleiding Hotelmanagement Marco ten Hoor. “Ik vergelijk de hotelschool altijd met een contactberoep; altijd in de weer met mensen en dienstverlening. Dat moest afgelopen jaar opeens allemaal online. Dit heeft op ons, als grootste opleiding van Leeuwarden met zo’n 3200 studenten, natuurlijk een enorme impact. Bij veel studenten viel hun baan weg, dus kwamen ze met het idee om vrijwilligerswerk te gaan doen. Dan sta ik als directeur graag voor ze op de zeepkist! Maar nog belangrijker; dan ga ik rondbellen, zo ook naar GGD Fryslân. We zagen namelijk dat de druk hoog is op het vaccineren, maar hierbij is het menselijke aspect van de dienstverlening ook belangrijk. En daar ligt de kracht van onze studenten.”

Samen de vaccinatiestraat soepel laten lopen

De functies zijn populair vertelt Anne Louise: “We begonnen met een man of 45 die in Leeuwarden als gastheer of -vrouw aan de slag gingen, maar dat breidde al snel uit naar ongeveer zestig leden die nu ook in Drachten en Sneek actief zijn.” “En ondertussen zijn er ook nog wat andere taken bijgekomen”, vult Thirza aan: “Naast gastvrouw werk ik namelijk ook als runner waarbij ik vaccins naar de voorbereiding en juiste priklijn breng, en ben ik gister ingewerkt als registratiemedewerker. Gevarieerde werkzaamheden op een leuke plek waar we samen met alle GGD-medewerkers zorgen dat de hele vaccinatiestraat soepel blijft lopen.” 

Een schoolvoorbeeld van ‘hostmanship’

De maatschappelijke inzet van zijn studenten moet ook beloond worden vindt Marco ten Hoor: “Mijn vrouw ging laatst met haar 91-jarige moeder langs de vaccinatiestraat voor haar eerste prik. Terwijl ze in haar rolstoel naar voren geduwd werd, stond er iemand klaar om hulp te bieden. ‘Ben je een hotelschool-student’, vroeg ze toen meteen. Als ik zoiets hoor ben ik zo blij en trots. Een van de belangrijkste pijlers binnen onze opleiding is ‘hostmanship’; oprechte aandacht hebben voor je omgeving en de mensen om je heen. Dit is daar een prachtig voorbeeld van, dacht ik zo. Daarom zorg ik ervoor dat studenten in deze moeilijke tijd ook punten krijgen voor deze waardevolle uren in de praktijk.”


(Een van de studenten op de vaccinatielocatie in Leeuwarden)