IFV gaat crisisorganisatie overboord geslagen containers evalueren
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) gaat de evaluatie van de crisisorganisatie m.b.t. de overboord geslagen containers van de MSC Zoë uitvoeren. De Bestuurscommissie Veiligheid van Veiligheidsregio Fryslân heeft dit op woensdag 13 februari 2019 besloten.
Bijzonder karakter
De GRIP-situatie voor de containers heeft een bijzonder karakter, vanwege de coördinerende rol van Veiligheidsregio Fryslân namens en in afstemming met de veiligheidsregio’s Groningen en Noord-Holland Noord, de vele betrokken partners en de betrokkenheid van de samenleving. Ook is het een relatief langlopend incident. Daarom is besloten om de evaluatie door het IFV te laten uitvoeren, om zo een objectief mogelijk beeld te krijgen van het acteren van de crisisorganisatie. Het IFV is gerenommeerd, heeft kennis en expertise op het gebied van crisisbeheersing en ervaring met het evalueren van grootschalige GRIP-incidenten.
Lerend vermogen
Het doel van de evaluatie is om de succesfactoren en de verbeterpunten inzichtelijk te maken van het optreden van de crisisorganisatie. Hierbij staat het lerend vermogen centraal. Naast deze evaluatie lopen nog diverse andere onderzoeken naar de overboord geslagen containers. De Duitse en Panamese autoriteiten doen onderzoek naar de toedracht en het Nederlandse OM doet strafrechtelijk onderzoek gericht op de naleving van regelgeving omtrent de stabiliteit en belading van het schip en lading. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft aangegeven een onderzoek in te gaan stellen. De gemene deler van deze onderzoeken is de ‘waarom’ vraag. De evaluatie van de crisisorganisatie daarentegen is gericht op de vraag hoe er door de crisisorganisatie is geacteerd.
Minstens 345 containers overboord
In de nacht van 1 op 2 januari 2019 heeft het schip MSC Zoë tijdens stormachtige condities minstens 345 containers verloren op de Noordzee ten noorden van de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden. De containers bevatten o.a. auto-onderdelen, lattenbodems, kuipstoeltjes en speelgoed. Ook is vastgesteld dat er twee containers met gevaarlijke stoffen overboord zijn gegaan. Op diverse plaatsen zijn (delen van) containers en inhoud aangespoeld en een groot aantal containers zijn gezonken. Op basis van dit incident is besloten om op te schalen naar GRIP (vanaf 2 januari 2019 GRIP 2 en vanaf
7 januari 2019 GRIP 4). Op 6 februari 2019 is de crisisorganisatie afgeschaald naar GRIP 0.