Interview Jeroen Elfrink
Jeroen Elfrink: ‘Ik merkte aan mijn eigen stem dat ik het toch wel even spannend vond.’
Op zondag 8 augustus 2022 om 23.00 uur breekt er brand uit in een snackbar in Wolvega. De brand is twee uur later onder controle, maar door de brand is er een gaslek ontstaan dat leidt tot explosiegevaar. Er wordt opgeschaald naar GRIP 1. Dat is het moment dat bij Jeroen Elfrink, informatiemanager CoPI, zijn pieper gaat.
Jeroen Elfrink
Eerste keer piket
Jeroen Elfrink is in april 2018 begonnen op de afdeling crisisbeheersing bij Veiligheidsregio Fryslân. Wat hij daar doet? Hij zorgt ervoor dat iedereen bij de juiste informatie kan op momenten wanneer dat nodig is. Dat doet hij door de systemen juist in te richten en up-to-date te houden. Daarnaast heeft hij sinds vorig jaar een functie in de crisisorganisatie als informatiemanager CoPI. CoPI betekent Commando Plaats Incident. Hij heeft zijn opleiding daarvoor in 2022 afgerond en had begin augustus 2022 zijn eerste piketweek. ‘Ik had me goed voorbereid. Dat betekent dat ik op de hoogte was van risicovolle evenementen in onze provincie en wist waar eventuele wegwerkzaamheden waren. Vervolgens is het afwachten of ik die week ook echt mijn eerste inzet zou hebben.’ Die eerste inzet gebeurde ook daadwerkelijk. Om 00.45 uur ging bij Jeroen de pieper om zich te melden bij een brand in Wolvega, die was opgeschaald naar GRIP 1. ‘Hoewel je goed voorbereid bent, brengt het toch een bepaalde spanning met zich mee. Toen ik me moest inmelden via de porto merkte ik aan mijn stem dat ik het toch wel even spannend vond: “Informatiemanager CoPI, Jeroen Elfrink, ik ga nu ter plaatse.”’
Ter plaatse
Toen hij ter plaatse kwam, waren de leider CoPI en de hoofdofficier van dienst (HOvD) van de brandweer al met elkaar in overleg. Een paar minuten later zaten de hulpdiensten met elkaar in de mobiele commando unit (MCU) voor het eerste overleg. Als informatiemanager zorgt Jeroen ervoor dat alle informatie die er over het incident is goed wordt vastgelegd. De besluiten, actiepunten en zaken waar nog een oordeel over geveld moet worden, worden allemaal door de informatiemanager opgeschreven. ‘Je bent in het overleg degene die alles vastlegt en aan het einde vat je de punten voor iedereen samen. Je zorgt er zo voor dat alle betrokken hulpdiensten het complete plaatje hebben wanneer ze de MCU verlaten. Zo weet men van elkaar wat er gebeurt en waar ze elkaar kunnen helpen.’
Een voorbeeld hiervan: bij dit incident werd er door verschillende hulpdiensten samengewerkt bij de ontruiming van de omliggende woningen en een deel van een ouderencomplex. Deze ontruiming was nodig vanwege de rookontwikkeling en het explosiegevaar. Hierbij ondersteunen brandweer, politie en bevolkingszorg elkaar. Daarnaast was ook de gasleverancier aanwezig om de gasleiding zo snel mogelijk te kunnen blokkeren. ‘Door het gaslek was er kans op explosie. Al vrij vlot werd duidelijk dat het gas al in brand was gegaan, waardoor het explosiegevaar gelukkig was geweken.’ Het afsluiten van het gas moet heel secuur gebeuren om zo een ander gaslek te voorkomen. Aan Jeroen de taak om alle informatie hierover te verzamelen en presenteren aan het crisisteam. Daardoor verloopt de samenwerking vlot.
Afschalen
Om 04.00 uur was het gas afgesloten en om 06.00 uur gaf de brandweer het sein ‘brand meester’. ‘Daarna hebben wij als CoPI besloten dat wij niet meer echt van toegevoegde waren bij dit incident en hebben we afgeschaald naar GRIP 0’, vertelt Jeroen ‘Natuurlijk is het incident dan nog niet helemaal afgesloten. Er is nog werk voor de hulpdiensten, maar er is geen gecoördineerde afstemming meer nodig tussen de verschillende hulpdiensten.’ Zo komt er een einde aan Jeroen zijn eerste GRIP 1 incident als informatiemanager. ‘Ik heb gemerkt dat de opleiding me goed heeft voorbereid op de echte incidenten. Natuurlijk kun je niet alles in een handleiding zetten, maar je komt wel goed beslagen ten ijs.’
Lees meer over deze GRIP 1 op onze pagina van de crises in 2022.