Karla de Jong: "De prettige samenwerking heeft ervoor gezorgd dat alles zo soepel is verlopen.”
Op dinsdag 2 augustus 2022 komt er een melding binnen van gaslucht in een woning in Sneek. Er worden al snel vier woningen ontruimd. Het lek bevindt zich in de riolering en is daarom erg moeilijk op te sporen. Uiteindelijk moeten er 29 woningen worden ontruimd.Snipperuurtje
Karla de Jong, in het dagelijks leven werkzaam bij de gemeente De Fryske Marren bij het team Sociaal Wijkteam, heeft deze dag piketdienst. “Ik had een uurtje gesnipperd want het leek me wel lekker om even een rustige avond hebben. Ik was net thuis toen de telefoon om 16.45 uur ging met de vraag of ik me wilde melden in Sneek bij een melding van een gaslek. Er waren inmiddels al vier woningen ontruimd en vanuit mijn rol als Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-BZ) zorg ik dan voor alles wat er vanuit de gemeente nodig is om voor deze bewoners te zorgen.”
GRIP 1
“Op het moment dat ik in Sneek kwam, was het nog niet duidelijk wat de situatie precies was en hoelang het zou gaan duren. De bewoners zaten op eigen meegenomen stoelen achter het afzetlint rustig in het zonnetje te wachten op nieuws. Uiteindelijk werd duidelijk dat het langer ging duren om het lek op te sporen én dat er nog meer woningen ontruimd moest worden, 29 in totaal. In overleg is toen besloten om er een GRIP 1 incident van te maken.”
29 woningen ontruimen, betekent ook dat er veel mensen een plek nodig hebben. Er moeten praktische zaken geregeld worden en Karla moet ervoor zorgen dat alles ook op de juiste manier wordt vastgelegd. “Van elke woning moesten we weten wie er wonen en wie ook daadwerkelijk thuis waren. Zo konden we in de gaten houden dat alle woningen écht leeg waren en voor wie we opvang moesten zoeken. Er waren nog mensen aan het werk en er waren ook mensen op vakantie, want het was natuurlijk begin augustus.” Een lastige klus dus om alles goed te registreren.
Opvang regelen
En er zijn niet alleen bewoners op vakantie, ook veel collega’s bij de gemeente zijn op vakantie. Dat betekent voor Karla dat ze alle zeilen bij moet zetten. Als OvD Bevolkingszorg is Karla namelijk de spin in het web voor de gemeente. Zij zorgt voor het informeren en inzetten van haar collega’s en coördineert hun taken. Eén van die collega’s is Inge Jongejeugd, die nog maar net bij het team Opvang en Verzorging werkt. Karla: “Inge moest de opvang regelen voor alle mensen. Het was voor haar wel even spannend, maar gelukkig had ze erg snel opvang geregeld bij restaurant Het Kajuit. Zo konden alle mensen dichtbij worden opgevangen en kregen ze koffie en wat te eten.” Rond 21.00 uur was het gaslek gevonden en aan beide kanten afgesloten met een ballon. Het gevaar was geweken en alle bewoners konden dus nog diezelfde avond terug naar hun huis. Dat was fijn, want naast vakantie, was het ook bijna Sneekweek. Dat betekent dat er veel toeristen en bezoekers van de Sneekweek in Sneek sliepen, waardoor opvang voor de nacht een lastige taak zou worden!
Ontspannen sfeer
Volgens Karla was het een GRIP-incident volgens het boekje. De woningen konden snel worden ontruimd en door het mooie weer was er niet meteen een opvanglocatie nodig. Toen bleek dat dat wel nodig was, was dat ook heel snel geregeld. Het is voor Karla niet de eerste keer dat ze als OvD ergens aanwezig is. “Ik doe dit nu al een aantal jaren, en deze keer is het ondanks de hectiek toch echt relatief ontspannen verlopen. Bij brand is er bijvoorbeeld veel meer stress. De brandweer is dan druk en heeft logischerwijs minder tijd om te overleggen. Bij deze melding was dat heel anders. Het is natuurlijk nog steeds een gevaarlijke situatie, maar deze situatie vraagt om een rustige aanpak. Ook zijn er meer partijen aanwezig. Zo was netbeheerder Liander aanwezig om het gaslek op te sporen en bloot te leggen. Dit geeft tijd en ruimte om eerst de situatie even af te wachten.”
Om 22.15 uur waren alle bewoners weer terug in hun eigen huis en kon ook Karla naar huis. Die rustige avond die ze in het vooruitzicht had, is toch wel heel anders uitgepakt, maar dat is Karla al lang weer vergeten. “Het is onze taak om ervoor te zorgen dat er bij noodsituaties goed gehandeld wordt. Het is belangrijk dat de samenwerking dan goed verloopt en dat was 2 augustus ook zeker het geval. De overleggen waren duidelijk en iedereen wist wat zijn of haar taak was. Daarnaast kwam ook collega Linda van gemeente Súdwest-Fryslân ter ondersteuning. Samen konden we ondanks de vakantieperiode redelijk snel de juiste mensen bereiken. De juiste samenwerking zorgt ervoor dat alles zo soepel mogelijk verloopt.”